donderdag 21 december 2017

Ik vier het kerstfeest niet meer en ik zal je zeggen waarom niet.

Eigenlijk verwijs ik mensen naar de lezing van Drs Ruth Abrams, "De waarheid achter het Kerstfeest" wanneer mij online kerst wensen worden toegestuurd. Ik snap er de goede bedoelingen van maar ik vind het ook belangrijke dat men weet hoe ik tegenover de viering van het Kerstfeest sta. Vandaar deze blogpost met een hele simpele uitleg vanuit onze multi-culturele/religieuze samenleving bekeken.

De instelling van het kerstfeest had te maken met het feit dat het bekeringsproces van de zonnen-religie naar het christelijk geloof zeer moeizaam verliep. Om de bekering te 'vergemakkelijken' werden de toen bekende religieuze feesten, het feest van Saturnus en het feest van de onoverwinnelijke zon 'gekerstend'. De mensen mochten hun religieuze feesten blijven vieren, met het verschil dat nu ode werd gebracht aan Jezus. Deze feesten vonden tegen het eind van het Gregoriaanse kalenderjaar plaats en wel van de 17e tot en met de 25e december. Ga voor de details naar  de lezing  van Drs Ruth Abrams.




Vertaald naar onze Surinaamse situatie zou je kunnen zeggen dat bijvoorbeeld het feest van de lichtjes, dat wij hier kennen als Divali wordt 'gekerstend'. Dat zou betekenen dat het feest werd gevierd en dat de feest lichtjes nu werden aangestoken voor Jezus. Dus hetzelfde gebruik met verandering van godheid; een duidelijke vorm van syncretisme*.




Dit syncretisme heeft zich door de jaren heen voortgezet met de nodige veranderingen naar gelang de cultuur der volkeren.

En hoe de God van de Bijbel daar tegenover staat is voor mij totaal geen punt van discussie, maar wel klaar en duidelijk o.m in

Deuteronomium 18:9
“Wanneer gij gekomen zijt in het land dat de Here, uw God, u geven zal, dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken”.

Vandaar dat voor mij er een moment kwam van het breken met de viering van dit feest, het Kerstfeest, een 'gekerstend' afgodisch feest zoals ik dat nu noem.

Iemand zei laatst nog lachend tegen me, "Ik ken de achtergrond van het kerstfeest wel, hor, 'ma toch mi lob den kado nanga den switi nyan' .... dus ik blijf het vieren". En dat zal hij dus moeten verantwoorden evenals ik mijn gedragingen en keuzes zal moeten verantwoorden. Rom.14:10-12.

Wat te doen met het Kerstfeest?
The choice is yours.

Gelukkig hebben wij de geschiedenis en Bijbel en de Geest om daar helderheid over te  verkrijgen.

* Syncretisme is de versmelting van wijsgerige en religieuze opvattingen en meningen van verschillende herkomsten, zonder dat er een synthese bereikt wordt. 
https://www.woordenboeken.nu/betekenis/nl/syncretisme


Heb je hier iets aan gehad en wil je meer, meld je dan aan via deze link: http://bit.ly/myspiritualjourney


Denise Sumter

Lid van de Messiaans-Joodse Community
Kodesh L'Adonai (Heilig voor de Heer)





Flag Counter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten