maandag 27 maart 2017

De Beker(s) van het Paasmaal


De beker

Het heilige sacrament van het heilig avondmaal uit de christelijke traditie doet het idee ontstaan als zou het bij het laatste avondmaal van Yeshua HaMashiach slechts gaan om een beker, die van het nieuwe verbond.

Luc.22:17-20 laat ons echter zien dat er ten minste 2 bekers zijn rondgegaan tijdens het Paasmaal. Luc.22:17 'En hij nam een beker op en sprak de dankzegging ...'. Luc.22:20 'Evenzo de beker na de maaltijd ....'.

In de Joodse traditie worden er tijdens het Pesachmaal (d.i. Paasmaal) 4 bekers gebruikt. Dit gebruik wordt gelinkt aan Exo.6:5-6.

"(5) Zeg derhalve tot de Israelieten: Ik ben de HERE, Ik zal u uit de dwangarbeid van de Egyptenaren uitleiden, u redden van hun slavernijen u verlossen door een uitgestrekte arm en onder zware gerichten. (6) Ik zal Mij u tot een volk aannemen en Ik zal u tot een God zijn, opdat gij weet, dat Ik, de HEERE, uw God, het ben, die u onder de dwang der Egyptenaren uitleid."

 De bekers

1. 'Ik zal u uitleiden', de beker van de heiliging (kidush).
2. 'Ik zal u redden', de beker van de plagen.
3. 'Ik zal u 'verlossen, de beker van de verlossing.
4. 'Ik zal u aannemen', de beker van de aanneming, de lofprijs (Hallel)

Yeshua nam de derde beker en bezegelde, bekrachtigde en ratificeerde het nieuwe verbond met zijn bloed.

Wil jij dit jaar het Paasmaal vanuit de totale Bijbelse achtergrond meemaken op de door God bepaalde dag, op de avond van de 14e abib, dus op de 10e april, registreer je dan op de onderstaande link voor meer informatie.


Denise Sumter

Lid van de Messiaans-Joodse Community
Kodesh L'Adonai (Heilig voor de Heer)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten