zondag 3 september 2017

Wanneer je door de bomen het bos niet meer ziet?! Part 2.

Follow my blog with Bloglovin

Brainstroming


Wanneer je door de bomen het bos niet meer ziet?! ..... Ja ..... wat doe je dan om af te komen van dat onbevredigend gevoel dat jij je leven niet in de hand hebt en van 't idee dat 't allemaal rommelig is in je hoofd?! Dan is het de hoogste tijd om je te positioneren zoals we hebben aangegeven in Part 1.

Een andere tool die ik ook wel gebruik is 'brainstormen'. Ik vond daar de volgende definities over.
'Brainstorming is op een snelle en creatieve manier veel nieuwe ideeen over een onderwerp of vraagstuk verkrijgen. Tijdens het brainstormen associeert men en schrijft men alles op wat in het hoofd opkomt om zoveel mogelijk ideeen te krijgen; meningen en kritiek worden achterwege gelaten' [ https://www.ensie.nl/redactie-ensie/brainstormen ]. Een andere definitie zegt 'Een techniek om ideeen te genereren. Review van de ideeen gebeurt pas na de brainstormsessie' [ITIL Nederlands woordenlijst]. 

't Gaat dus om het verkrijgen, het genereren van ideeen en daar had ik vandaag grote behoefte aan, toen deed ik m'n brainstormsessie in de volgende 4 stappen.

Stap 1. Maak reepjes
Maak reepjes van 3 x10 cm. Het aantal reepjes zal even groot zijn als het aantal ideetjes dat er door je hoofd rond vliegen. Ik maakte er 50 ongeveer.

Stap 2. Beschrijf de reepjes
Schrijf op elk reepje slechts een gedachte, een activiteit, one thing to do op. Ga daarover niet met jezelf maar noteer gewoon een voor een elke taak die je te kleren hebt. Het maakt niet uit of het om een taak gaat die al af moest zijn of een die je te doen staat, of een die op korte termijn of op langer termijn moet worden gedaan. Schrijf maar raak op totdat je hoofd leeg is.

22 Reepjes werden door mij beschreven, minder dan ik dacht dus.

Stap 3. Categoriseer.
Je zult merken dat sommige activiteiten bij elkaar horen. Bijvoorbeeld 7 van de briefjes gaan over vakantie activiteiten, 4 over de aanschaf van schoolbenodigdheden, 9 over het 90 Dagen Plan, etc. Ik kwam op 6 categorieen. De 22 reepjes werden nu 6 hoopjes. Maak daar een tekening van punt en trek vanuit dat punt 6 strepen voor elke categorie een. Schrijf daarbij de bijbehorende activiteiten ........ En ik merkte dat m'n gevoel van controle over m'n leven terug begon terwijl ik dat zo deed. Wat voelde dat goed aan. 

Stap 4. Aan de slag.
Ik wist toen meteen wat m'n next activity moest zijn voor de 90 minuten die voor me lagen, want daarna had ik verplichtingen. Dus pakte ik meteen aan. Weg was dat hopeloze gevoel. Met drive en doelgerichtheid en passie vervolgde ik m'n dag. Had je me een uur daarvoor gezien, dan zou dat een totaal andere vertoning zijn.

Stap 5. Schematiseren
De overige activiteiten zullen een plek moeten krijgen in je agenda. Besluit ook meteen wat echt niet meer hoeft omdat je met de nieuwe inzichten van dat moment ook wel weet wat niet meer relevant is. De jurk voor een bepaald evenement hoeft niet meer aangeschaft te worden, omdat je bijvoorbeeld de voorkeur geeft aan het dragen van een andere jurk. Of je kunt besluiten om een bepaalde taak niet meer uit te voeren, omdat het buiten je jaarplan valt. Dus ook in de fase van schematiseren kunnen activiteiten uitvallen of worden toegevoegd. Ga daar flexibel mee om. Het is nu makkelijk om deze notities in je agenda te plaatsen, zodat je op stille momenten het schematiseren kunt vervolgen.

Deze methode van brainstormen doet 't echt  meesterlijk voor mij. Wanneer je door de bomen het bos niet meer ziet, doe dan een brainstorm sessie en laat me weten hoe dat gegaan is onderaan de post. 

Wil jij doorbreken naar je next level of deze levendig houden dan is de PLANandDO workshop echt iets voor jouw. Registreer je hier om meer diepgang te brengen in jouw leven en in de levens van jouw loved ones.

Denise Sumter

Founding Director Stg.makeadifference
Community leader MADwoman community
professionals and entrepreneurs. 














Geen opmerkingen:

Een reactie posten