woensdag 2 augustus 2017

De noodzaak van persoonlijke Bijbelstudie


Het gebruik van Bijbel teksten.
Soms kunnen Bijbel verzen een eigen leven gaan leiden omdat ze in een bepaalde context worden gebruikt die compleet voorbijgaat aan de Bijbelse context.

Een zo'n tekst is
"Ik vermag alle dingen door Hem, die mij kracht geeft." Fil.4:13
Vroeger gebruikte ik deze tekst zodra ik twijfelde aan mijn vermogen om een taak te klaren. En ik dacht dat het accent  lag op de menselijke competentie, op het vermogen om elk werk te kunnen verzetten, dus binnen de context van iemands bekwaamheid.

Pas in mijn persoonlijke Bijbelstudie ben ik tot de schitterende waarheid gekomen, dat apostel Paulus deze woorden heeft geuit om aan te geven dat hij zowel onder armoedige als rijkelijke omstandigheden in staat is optimaal te functioneren, dus de context van armoede en rijkdom, gebrek en overvloed weerhouden hem totaal niet om de werken voor de Heer.

Hij zegt ook nog dat het hem niet zozeer om het geld gaat, maar om de impact die 't voor gevers heeft
"maar het is mij te doen om de opbrengst die als een tegoed op uw rekening aangroeit." Fil.4:17b. 
Persoonlijke Bijbelstudie
Persoonlijke Bijbelstudietijd is de tijd die je apart zet voor het bestuderen van Gods woord. Deze tijd is anders dan je Stille Tijd die je in de ochtend uren met de Heer doorbrengt. In de tijd voor persoonlijke Bijbelstudie besteed je aandacht aan een Bijbelboek met de bedoeling om vanuit dat boek God beter te leren kennen, met in achtneming van de context waarin de boodschap is verpakt. Hierdoor leer je de Bijbelversen in hun verband kennen, zodat ze geen eigen leven gaan leiden.

Oproep tot Actie
1. Kies een dag in de week persoonlijke Bijbel studie
2. Bepaal de duur: 60-90 minuten.
3. Kies een Bijbelboek uit.
4. Bewaak dag en tijdstip zorgvuldig.
5. Begin deze week al, zonder uitstel.

Zo zul je groeien in de ware kennis van de Heer en ook meteen herkennen wanneer teksten te pas en te onpas worden gebruikt. Je kunt je niet verschuilen achter de zondagse prediking of boeken van anderen over een Bijbels onderwerp. Je zult 't echt zelf moeten onderzoek (Luc.16:31). Zo bouw jij je eigen Bijbels gefundeerde overtuiging op over je geloof.

Zelf gebruik ik de parashat-readings van Messiaanse gelovigen. Wil jij hier meer over weten, dan kun je opgeven via onderstaand web formulier.

https://forms.aweber.com/form/26/2116122226.htm


Shalom!!!

Denise Sumter

Lid van de Messiaans-Joodse Community
Kodesh L'Adonai (Heilig voor de Heer)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten