maandag 31 juli 2017

Tisha B'Av - De negende Av


Vandaag gedenken Messiaanse gelovigen de verwoesting van de tempel, Gods huis. En we staan stil bij het waarom achter deze gebeurtenis.

Jeremia 7:8-11
"Zie toch in dat je opleugens vertrouwt, op heilloze woorden! Jullie stelen, moorden plegen echtbreuk, leggen valse eden af, jullie branden wierook voor Baal en lopen achter goden aan die jullie nooit hebben gekend!  En dan komen jullie naar de tempel die ik tot mijn heiigdom heb verklaard. Hoe durven jullie voor mij te verschijnen. Hoe durven jullie te zeggen: We zijn veilig! Terwijl jullie al die misdaden blijven bedrijven. Denken jullie soms dat mijn tempel een rovershol is? Weet wel dat ik, de Heer al jullie misdaden heb gezien." [Groot Nieuws. vertaling]

Toen Yeshua volgens Markus 11:15 - 18 de tempel binnen ging en de decadentie zag, het verval van zijn Vadershuis van bedehuis tot marktplaats sloeg hij de boel omver op het tempelplein. Kennelijk had hij het bovenstaande passage in gedachten en zei:

"Mijn huis zal 'Huis van gebed' heten, maar jullie hebben er een rovershol van gemaakt." [Mark.11:17 GN vert.]
En we weten ook dat ons lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in ons woont en dat we Hem daarmee moet vereren. (1Kor.6:19-20) Vandaar het onderstaande dringende verzoek van apostel Paulus.

Een dringend verzoek

"Ik die gevangen zit omdat ik de Heer dien, verzoek u dringend: leid een leven dat in overeenstemming is met uw roeping."


Denise Sumter

Lid van de Messiaans-Joodse Community
Kodesh L'Adonai (Heilig voor de Heer)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten