zondag 8 januari 2017

Waarom ik 'Chanukah' vier ...

Chanukha Deel 4










Chanukah, het vernieuwinsfeest of 't feest van de tempelwijding voltrekt zich in de periode tussen het oude en het nieuwe testament. Je kunt de historie lezen in de deutero-canonieke boeken 1 en 2 Makkabeeen. Het is een feest ter nagedachtenis van de afsluiting van een periode van moreel verval van het volk van God, het afdoen van elke vorm van afgodendienst en ook het vernieuwen van de toewijding aan God. Een 'Joods' feest?

 'Y'a no Dyu?!' (Je bent toch geen Joodse?!) ...I kon tron Dyu? (Ben je Joodse geworden?)... zeggen mensen vaak tegen mij wanneer ik mijn messiaans-joodse levenswandel met hen deel. 'No-no, mi'a no Dyu ma m'e bribi n'in' a Gado'f den Dyu!!!' (O nee, ik ben geen Joodse, maar ik geloof wel in de God van de Joden) ..... zijn vaak de eerste woorden waarmee er een interessant gesprek over bijbelse zaken wordt aangevangen.

Ik ben inderdaad geen Joodse, maar ik vier wel 'Chanukah', het vernieuwingsfeest of 't feest van de tempelwijding. Laat me voorop stellen dat dit feest geen deel uitmaakt van de Feesten des Heren (Moadiem Adonai), de door God zelf zijn ingestelde feesten (Lev. 23) - [De Feesten des Heren-Moadiem Adonai] - Gods afgesproken tijden waarin Hij zijn volk wil ontmoeten. Toch vier ik dit feest om de volgende 2 redenen.

Ten eerste, Yeshua heeft dit feest gevierd zoals Joh.10:22-42 aangeeft. [Yeshua en Chanukah]. Als volgeling van Yeshua volg ik Hem dan ook hierin.  En er zijn zoveel teksten in de Bijbel die ons oproepen om Yesha te volgen en Hem alleen (Zie bijv. 1Joh,2:6; Joh.12:26; Mat 19:21; Joh. 8:12; Matt.10:38. Deut.13:5).

Ten tweede, wat is dat toch een mooie gelegenheid om de passie waarmee ik de Heer dien te vernieuwen. Op dit feest wordt gelezen over de passie waarmee Gods volk de heiligheid van Zijn naam hoog houdt. De reiniging van de tempel vindt plaats na moedig optreden van enkele dappere mannen ondersteunt door hun Almachtige God.
1. Makkabeeen 2: 19 En Mattathias antwoordde en zeide met een grote stem: Al ware het dat alle volken, die in het huis en koninkrijk des konings zijn, hem gehoorzaamden, dat een ieder van hen afviel van de godsdienst zijner vaderen, en zijn geboden aannam;20 Zo zullen ik en mijn zonen en mijn broeders wandelen in het verbond onzer vaderen; 21 De Here wil ons genadig zijn, dat wij niet verlaten de wet en de rechten. 22 Het woord des konings zullen wij niet horen, dat wij zouden overtreden onze godsdienst ter rechter hand of ter linkerhand (Statenvertaling online).

Ons lichaam is trouwens een tempel van de heilige Geest, die in ons woont. En wat is dat dan toch een mooie gelegenheid tijdens het 'Chanukah'-feest om onze tempel te vernieuwen. Want indien we onze zonden belijden, dan is God wel trouw om ons te vergeven en te reinigen van elke ongerechtigheid. En wie z'n zonden beleid en nalaat die zal barmhartigheid worden betoond. (spr.28:13). Wat een mooie gelegenheid voor meer diepgang in je relatie met God.

Als dit je nieuwsgierig maakt om je wandel met God een boost te geven door Hem te ontmoeten in de Bijbelse feesten, meldt je dan door hieronder te klikken


Denise Sumter

Blogger, Writer at the FB-page  myspiritualjourney

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten