zondag 16 april 2017

Van Pasen naar Pinksteren

De Omer-telling










De zegenbede
Gezegend bent U, Eeuwige, onze God, Koning van het Universum, Die ons geheiligdheeft het zijn geboden en ons heeft opgedragen de dagen en de weken te tellen naar Shavuot.

Het Wekenfeest
Over zeven (7) weken en een (1) dag is het Pinksteren. God verwacht dat we tellend het Pinksterfeest (Shavuot = in 't hebreeuwse) ingaan.

"Vanaf de dag na de sabbat, de dag waarop de schoof omhooggeheven is moeten zeven (7) volle weken worden afgeteld, tot de dag na de zevende sabbat. Vijftig dagen moeten jullie aftellen ...." Lev.23:15-16b (NBV)
In dit schriftwoord is het gebod van de Omer-telling vervat. Ik vergelijk deze telling met m'n kindertijd, toen ik de dag van m'n jaardag mocht aftellen. 'Nog hoeveel nachtjes slapen, mama?', vroeg ik dan aan m'n ma. 'Nog vier nachtjes, Denise', zie ze dan. En ik keek rijkhalzend uit naar de dag waarop ik 10 jaar oud zou worden .... bigi yari, een geweldigheid voor een Surinaams kindje. Zo ook de Omer-telling.

Wie telt er met mij mee?
Laten wij dan het Wekenfeest aanvangen en de telling beginnen

O  DAG 1

1.       De Zegenbede
Gezegend bent U, Eeuwige, onze God, Koning van het Universum, Die ons geheiligd heeft met zijn geboden en ons heeft opgedragen de dagen en de weken te tellen naar Shavuot.

2.       De Omertelling
Vandaag is de eerste dag van de eerste week van zeven weken. Vandaag is de eerste dag van de vijftig dagen telling vanaf de dag dat de schoof omhoog geheven is, na de sabbat.

3.       De Bijbeltekst
De HEER zei tegen Mozes: Zeg tegen de Israëlieten: ”Dit zijn de hoogtijdagen van de HEER, die je als heilige dagen samen moet vieren. Dit zijn Mijn hoogtijdagen. Lev.23:1-2.

4.       De Meditatie
  • De HEER zei tegen Mozes: Zeg tegen de Israëlieten: ”Dit zijn de hoogtijdagen van de HEER, die je als heilige dagen samen moet vieren. Dit zijn Mijn hoogtijdagen. Lev.23:1-2.


  • De HEER zei tegen Mozes: Zeg tegen de Israëlieten: ”Dit zijn de hoogtijdagen van de HEER, die je als heilige dagen samen moet vieren. Dit zijn Mijn hoogtijdagen. Lev.23:1-2.


  • De HEER zei tegen Mozes: Zeg tegen de Israëlieten: ”Dit zijn de hoogtijdagen van de HEER, die je als heilige dagen samen moet vieren. Dit zijn Mijn hoogtijdagen. Lev.23:1-2.


  • De HEER zei tegen Mozes: Zeg tegen de Israëlieten: ”Dit zijn de hoogtijdagen van de HEER, die je als heilige dagen samen moet vieren. Dit zijn Mijn hoogtijdagen. Lev.23:1-2.


  • De HEER zei tegen Mozes: Zeg tegen de Israëlieten: ”Dit zijn de hoogtijdagen van de HEER, die je als heilige dagen samen moet vieren. Dit zijn Mijn hoogtijdagen. Lev.23:1-2.


5.       Het Gebed: Dank de HEER voor Zijn hoogtijdagen en voor het voorrecht om daar deelgenoot van te zijn in jouw nieuwe verbondsrelatie met Hem, dankzij Yeshua HaMashiach.

6.       De Aftelling. Haak af of kleur de cirkel bovenaan bij DAG 1.


Wil je verder meetellen tot aan Shavuot ..... geef je dan op via onderstaande link



Denise Sumter

Lid van de Messiaans-Joodse Community
Kodesh L'Adonai (Heilig voor de Heer)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten