zaterdag 8 april 2017

Welke kalender volg jij? Deel 2



'Pasen!!!' ... is toch pas volgende week?!', zegt ze verbaasd. 'Niet vo mij', zeg ik dan. 'Ik vier Pasen in 't verlengde van de door God ingestelde Bijbelse feesten, zoals beschreven in Lev.23', vervolg ik. 'Ooooo', reageert ze, haar voorhoofd fronzend.

Zij volgt de man-made christelijke feesten en begrijpt totaal niet waar ik 't over heb, terwijl ze wel in dezelfde God als ik gelooft, de God van de Bijbel, JHVH. 

Weet je, er is door de kerkvaders een kerkelijk jaar ontworpen dat aanvangt met de kerstkring op de eerste adventszondag, gevolgd door de paaskring. En deze man-made kalender is door de andere kerken en denominaties, dus de lutherse, hervormde, maar ook de vrije en volle evangelische en pinkstergemeenten overgenomen, met hier en daar wat verschillen.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de kerkelijke tradities te blijven volgen, maar doe dat dan wel bewust. Besef dat het soms overeenkomt met de Bijbel en soms niet. Ik kom helemaal niet aan je keus van hoe je Pasen wilt vieren of dat je 't Kerstfeest viert  of niet. Wat ik zeg is, doe wat je doet wel bewust, dus wetende op grond waarvan je dat doet.

Ik weet vanuit Gods woord wel dat God het niet waardeert en zelfs pertinent afkeurd wanneer we menselijke tradities verheffen boven zijn aanwijzingen en instructies over hoe Hij wil dat zaken verlopen. En ik weet ook vanuit Gods woord dat ik bij de uiteindelijke verantwoording van mijn leven aan Hem, mij niet zal kunnen verschuilen achter argumenten als  
  •  'ik dacht dat 't niet zo'n 'big deal' was?!", of,
  • 'maar m'n voorganger deed 't ook zo', of,
  • 'maar ik wist 't niet' .......... 
zeker niet in dit ict-tijdperk, waar je met een druk op de knop van alles en nog wat te weten kan komen.

Ik heb m'n research gedaan, doe jij de jouwe. Voor mij betekende het gewoon, dat ik de Bijbelse kalender ben gaan volgen, nu ik weet dat de christelijke kerk in een anti-semitische sfeer is begonnen en daarom de Joodse gebruiken eruitgelicht zijn of onderlicht zijn gebleven.




Dus ..... voor mij de kalender hiernaast/ hieronder. I did my research ..... you do yours.



Shalom!!!

Meldt je voor meer info aan via onderstaande link https://forms.aweber.com/form/26/2116122226.htm


Denise Sumter

Lid van de Messiaans-Joodse Community
Kodesh L'Adonai (Heilig voor de Heer)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten