dinsdag 16 mei 2017

Soms begint je dag gewoon niet goed Pt 1.

Wat doe je dan?

Ja ... d'r kan van alles gebeuren. Je alarm gaat niet af of wel, maar je hoort 't niet ...... een vervelende droom ...... de irritatie van een onvolledig bediscusieert punt van het gesprek van gisteravond met je partner ...... een inbraak ..... of gewoon 'ie no firi'f du wan san' tide' ....... dat kan toch ook, gewoon uit 't niets.

't Kan inderdaad van alles zijn, want wat maakt dat jouw dag niet goed begint kan een andere versteld doen staan, dus daar gaat 't niet om. De dag kan gewoon verkeerd beginnen omdat je dat zo aanvoelt naar aanleiding van iets.

Ja ...wat doe je dan? Blijf je gewoon liggen en meld je ziek. Sta je verveeld op en doe je maar gewoon geirriteerd de dingen die je toch al dagelijks uit gewoonte doet? Of ja .... wat doe je eigenlijk 

Ik ga daar verschillend mee om. Vandaag bijvoorbeeld, begon m'n dag niet goed omdat ik m'n alarm niet hoorde afgaan ...... pff. Ik heb mezelf eigenlijk een aantal mechanismen aangeleerd om hiermee om te gaan, maar voor welke ik spontaan kies op dat moment is altijd weer een verassing.

Self-talk

Inderdaad, praten tot jezelf. Ik kon mezelf uit die valse start praten of mezelf erin houden met m'n woorden. Ik kon bijvoorbeeld die stroom van irritatie als volgt uitblazen 
'@~#$%;=&:*;... Aybaya .... tyuri ..... mi her' dey pori. Ik heb er zo'n de pest aan wanneer dit gebeurt!... @~#$%;=&:*;.'

Toen ik doorhad dat de dag niet goed begonnen was zei ik in mineur-klanken tegen mezelf : "tyuri ...hmm .... vervelend man ..... la me 't nie erger maken, dan 't al is ..." . In plaats van een uitgebreid gebed werd 't een kort en krachtige en de mineur-stemming kreeg niet de ruimte zich voort te zetten.

Wat als ik in de stroom van negativiteit had omarmd ?! dan was 't inderdaad anders gelopen.

Want jij kleurt je dag met je gedachten, ook wanneer het leven tegen zit. Iemand zei 't zo mooi, maak van je lemon, limonade, toch.




Deze manier van leven, want dat wordt 't wel in de loop der tijd, kun je ontwikkelen door  te gaan letten op je gedachten en je gevoelens. Als je dat begint te doen gaat er echt een andere wereld voor je open.

Maar misschien klinkt 't allemaal oppervlakkig .... diepgang hierover kun je krijgen op onze volgende workshop. Klik  hier voor meer informatie over ons PLANandDO programma.

Ja ....dus heel simpel, eigenlijk .... en zo sprak ik mezelf eruit, toen m'n dag niet goed begon vanmorgen. Je zou 't niet denken als je me vandaag zou tegenkomen ...... dat kan jij ook wel .... oefening baart kunst. En daar is persoonlijk leiderschap voor nodig. Hierover kun je lezen in deel 1.

Denise Sumter

Founding Director Stg.makeadifference
Community leader MADwoman
professionals and entrepreneurs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten