zondag 11 juni 2017

Heyeyeyey ............ een regenboog!!!

De baracha van de regenboog.


בָּרוּךְ אַתָּה ה אֶלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם זוֹכֵר הַבְּרִית וְנֶאֱמָן בִּבְרִיתוֹ וְקַיָם בְּמַאֲמָרוֹ Baruch Atta Adonai Eloheinu Melech HaOlam,
zocher ha'brit v'ne'eman bivrito v'kayam b'ma'amaro.
Gezegend bent U, Eeuwige, onze God, Koning van het heelal,
die het verbond gedenkt, en die trouw is aan zijn verbond,
en die zijn belofte houdt.


Vanmorgen deed m'n oudste zoon de achterdeur open en hij riep meteen ...'Maaaa ... kom kijken een regenboog!!!' Ik rennen naar het achterbalkon om in verwondering te kijken naar de heldere dubbele regenboog. Langzaam vervaagde 't terwijl we de Here zegende met de baracha van de regenboog. (Jammergenoeg was ik niet snel genoeg om de beste foto te maken zoals uit de foto hierboven blijkt.)
"Gezegend bent U, Eeuwige, onze God,Koning van het heelal, die het verbond gedenkt, en die trouw is aan zijn verbond, en die zijn belofte houdt."
Een baracha is een zegenbede. De Joden hebben de gewoonte om God te zegenen (Ps. 103:1; Efez.5:20) en zo een verbinding te leggen tussen het hemelse en het aardse leven. Hier bespreek ik de baracha van de regenboog en ga voor de baracha van bliksem en donder naar deze blogpost van mij .... Door je in de baracha steeds te richten op de Gever blijf je dicht bij de bron van alles en laat je daardoor geen ruimte voor zorg of angst. 

Door vaker de baracha uit te spreken leer je het aardse te verbinden met hemelse. Dan kennen wij Hem in al onze wegen (Spreken 3:5-6), zodat Hij onze paden recht kan maken.

Wij zijn trouwe hemelburgers op aarde (Hebr.11:13) dus die verbinding met de hemel is toch wel het herkenbare van hemelburgers. Het uitspreken van de baracha brengt rust, bevrijdt, maar maakt ook verschil.

Het verhaal achter deze baracha staat in het Bijbelboek Genesis de hoofdstukken 5-8. Ik doe daar een fragment hieruit

Gen.9:8-17
Ook zei God tegen Noach en zijn zonen: hierbij sluit ik een verbond met jullie en met je nakomelingen en met alle levende wezens die bij jullie zijn: vogels, vee en wilde dieren, met alles wat uit de ark is gekomen, alle dieren op aarde. Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen. En dit,'zei God,'zal voor alle komende generaties het teken zijn van het verbond tussen mij en julli en alle levende wezens bij jullie: ik plaats mijn boog in de wolken; die zal het teken zijn van het verbond tussen mij en de aarde. Wanneer ik wolken samendrijf boven de aarde en in die wolken de boog zichtbaar wordt zal ik denken aan mijn verbond met jullie en met al wat leeft, en nooit meer zal het water aanzwellen tot een vloed die alles en iedereen vernietigt. Als ik de boog in de hemel zie verschijnen, zal ik denken aan het eeuwigdurende verbond tussen God en al wat op aarde leeft.Dit,'zei God tegen Noach,'is het teken van het verbond dat ik met alle levende wezens op aarde gesloten heb.' 

Ik vond nog veel meer over de baracha op deze blog , christianroots. Misschien iets voor jouw. Wil je meer van dit soort publicaties ontvangen, doe dan je email adres hier rechtsboven onder Follow me en Submit. Dan zie ik terug in de volgende publicatie.

Shalom!


Denise Sumter

Lid van de Messiaans-Joodse Community
Kodesh L'Adonai (Heilig voor de Heer).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten