donderdag 1 juni 2017

Ups ... bliksem en donder vanmorgen?!

De baracha van bliksem en donder


ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית
Baruch Atta Adonai Eloheinu Melech HaOlam
Oseh Maaseh Beresheet.
Gezegend bent U , Eeuwige, onze God,
Die Zijn Schepping etaleert.

Ja .... al vroeg in de morgen, bliksem en donder. De honden schriken ervan, de jongen proberen zich sterk te houden. Weer schoot me de baracha voor bliksem en donder te binnen ..... Ik zei 't voor en de jongen zeiden me na .....

Gezegend bent U , Eeuwige, onze God,
Die Zijn Schepping etaleert.

Een baracha is een zegenbede. De Joden hebben de gewoonte om God te zegenen (Ps. 103:1; Efez.5:20) en zo een verbinding te leggen tussen het hemelse en het aardse leven .... Door je in de baracha steeds te richten op de Gever blijf je dicht bij de bron van alles en laat je daardoor geen ruimte voor zorg of angst. 

Door vaker de baracha uit te spreken leer je het aardse te verbinden met hemelse. Dan kennen wij Hem in al onze wegen (Spreken 3:5-6), zodat Hij onze paden recht kan maken.

Wij zijn trouwen hemelburgers op aarde (Hebr.11:13) dus die verbinding met de hemel is toch wel het herkenbare van hemelburgers. Het uitspreken van de baracha brengt rust, bevrijdt, maar maakt ook verschil.

Ik vond nog veel meer over de baracha op deze blog , christianroots. Misschien iets voor jouw. Wil je meer van dit soort publicaties ontvangen, doe dan je email adres hier rechtsboven onder Follow me en Submit. Dan zie ik terug in de volgende publicatie.

Shalom!

Denise Sumter

Lid van de Messiaans-joodse Community
Kodesh L'Adonai (Heilig voor de Heer)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten